Der findes en del udbredte misforståelser når det kommer til reparation af iPhone, garanti og reklamationsret. Den mest udbredte misforståelse, er at man mister garantien og reklamationsretten på sin iPhone når man får den repareret hos en uautoriseret reparatør. Apples garanti bortfalder nemlig i det øjeblik glasset går i stykker og ikke først på tidspunktet den bliver repareret. Selvom garantien bortfalder når telefonen går i stykker, skal man dog huske at man stadig er omfattet af den danske to års reklamationsret – den forsvinder nemlig ikke selvom man får repareret sin iPhone(eller iPad for den sags skyld) uden om Apple.
Forskellen på garanti og reklamationsret
Når man køber en iPhone hos sit teleselskab eller hos Apple, tilbyder Apple ét års garanti. En garanti er en “ekstra service” som en forhandler af et produkt kan vælge at tilbyde sine kunder og den skal som udgangspunkt dække mere, end den normale to års reklamationsret i Danmark. En garanti er derfor en ydelse som en forhandler ikke er forpligtet til at tilbyde og forhandleren, i dette tilfælde Apple, bestemmer selv vilkårene for garantien. Ifølge Apples vilkår for garantien bortfalder denne, hvis telefonen har taget skade og dermed forsvinder den i det øjeblik glasset får selv den mindste revne. Apples garanti bortfalder desuden også hvis bare en eneste af fugtindikatorerne i telefonen er aktiveret. Selvom Apple selv bestemmer hvornår garantien forsvinder er man dog på rigtig mange måder bedre stillet med den danske reklamationsret, som Apple ikke bestemmer over.
Apple er gentagne gange blevet kritiseret for overhovedet at kalde iPhone-garantien for en “garanti”, da en garanti skal stille forbrugeren bedre end købeloven, og det er meget begrænset hvor meget bedre man står med Apples garanti end med reklamationsretten. At Apple i mange tilfælde har ladet garantien bortfalde blot fordi fugtindikatorerne er blevet aktiveret, betyder i praksis at man sjældent vil kunne gøre brug af garantien, hvis man har haft sin iPhone i en svedig lomme. Den danske reklamationsret indebærer dog at selvom fugtindikatorerne er aktiveret vil man stadig kunne kræve at få repareret eksempelvis en låse- eller homeknap, da disse meget sjældent har noget med fugt at gøre.
Den danske to års reklamationsret betyder at du som forbruger kan klage over en fejl eller mangel på din iPhone i op til to år og få fejlen udbedret. Jo længere tid der går før fejlen viser sig og jo længere tid du er om at gøre opmærksom på fejlen, jo dårligere er du dog stillet. Reklamationsretten betyder eksempelvis at hvis låse-knappen holder om med at fungere indenfor to år kan du klage og få den repareret, med mindre det kan bevises at fejlen skyldes hårdere slid end normalt eller at fejlen direkte skyldes at telefonen har lidt overlast.
Der er dog en del man skal være opmærksom på i den forbindelse. For det første sker der et skift i bevisbyrden efter 6 måneder. Hvis din iPhone er under seks måneder gammel er det Apple(eller forhandleren) der skal bevise at fejlen er opstået som følge af noget du har gjort, men hvis den er over seks måneder gammel, er det dig der har bevisbyrden. Det betyder dog ikke at du skal dokumentere det med en lang teknisk afklaring, men blot sandsynliggøre at fejlen hele tiden har været der eller kun skyldes helt normal brug.
Kan jeg stadig bruge reklamationsretten selvom jeg har fået repareret min iPhone uautoriseret?
Ovenstående medfører også at selvom du har fået skiftet skærm hos en uautoriseret reparatør vil du stadig kunne klage over eksempelvis en defekt låseknap, med mindre Apple eller forhandleren direkte kan bevise at fejlen skyldes en skade under reparationen af skærmen, hårdt slid eller at den har lidt overlast.
Hvis man gerne vil gøre brug af reklamationsretten skal man derfor aldrig lade sig blive spist af med at “telefonen har været åbnet”, “fugtindikatorerne er aktiveret” eller at “skærmen er blevet skiftet”. Hvis man kun får at vide at garantien er bortfaldet og ikke bliver tilbudt at få repareret fejlen jf. reklamationsretten, er man blevet vildledt og det har Forbrugerombudsmanden slået fast er direkte ulovligt.
Hvis man er i tvivl, hvorvidt man kan gøre brug af reklamationsretten har Forbrugerstyrelsen lavet en glimrende guide og det er blandt andet denne, dette blogindlæg bygger på.
Har du prøvet at blive afvist fordi garantien er bortfaldet? Har vi glemt noget? I så fald må du meget gerne lægge en kommentar. Husk også at vi gerne svarer på dine spørgsmål vedrørende reparation, garanti og reklamationsret pr mail på kontakt@imania.dk
Står du med en smadret iPhone eller iPad kan du læse mere om vores reparationer under Reparation af iPhone og iPad