Vi får tit henvendelser fra private som slet ikke er klar over at det kan lade sig gøre at reparere en iPad med knust glas. Det er egentlig også meget forståeligt, for de fleste Apple-godkendte forhandlere tilbyder nemlig udelukkende at ombytte den til en ny, sende den gamle til skrot og en beskeden rabat på 500-1000kr ved køb af en ny. Dermed kommer et knust glas let til at koste op til 5000 kr, selvom den let kunne være repareret for mellem 1000 og 1500 kr hos en professionel reparatør.
I Danmark har rigtig mange kommuner også valgt at tage iPad’en til sig og flere har endda udlånt iPads til alle skoleelever. Den udvikling er vi selvfølgelig meget begejstrede for.
Uheldigvis viser vores erfaringer at de færreste kommuner har taget stilling til, hvad der skal ske når en iPad går i stykker, før de mange tusinde enheder indkøbes. De fleste kommuner har selvfølgelig en forsikring der i nogen grad dækker, men ofte er selvrisikoen højere end hvad det koster at få enheden repareret.
Når vi taler med medarbejdere i kommunerne hører vi desværre også, alt for ofte, at når en iPad går i stykker, så udleveres der blot en ny og den skadede iPad kastes over i bunken af elektronikskrot.
Når en iPad skrottes er det derfor en dyr omgang at få skaden udbedret, men hvad værre er, at det også er en dyr omgang for miljøet, fordi der skal produceres en ny hver eneste gang. Ifølge Apples egne tal koster en iPad nemlig 256 gange sin egen vægt i udledning af drivhusgasser. Dette skyldes både de mange materialer der skal behandles for at producere enheden, men også at den kun produceres i Kina, hvilket i de fleste tilfælde er meget langt fra forbrugeren.
Hvorfor bliver en iPad egentlig produceret i Kina når det er så langt væk?
Foruden co2-udledningen som produktionen og transporten af en ny iPad medfører, så kræver produktionen også store mængder kemikalier og sjældne jordarter. Disse jordarter sidder Kina solidt på da de stort set ikke kan udvindes andre steder i verden og derudover betyder de strenge kinesiske eksportkvoter at den eneste løsning for elektronikfabrikanterne, heriblandt Apple, er at få produceret enhederne indenfor Kinas grænser. Sammen med de lave lønninger og lempelige miljøkrav i Kina betyder dette at en iPad i praksis ikke kan produceres andre steder i verden, tættere på forbrugerne, hvor miljøet ikke tager nær så meget skade, som af den lange transport halvvejs rundt om kloden.
Uheldigvis findes teknologien heller ikke til at udvinde de sjældne råstoffer fra elektronikskrot, med henblik på genbrug, og når en iPad skrottes er det derfor meget begrænset hvor mange af de sjældne råstoffer der kan genanvendes i nye iPads.
Hvad kan jeg gøre?
For at passe bedre på miljøet har vi kun to muligheder. Enten kan vi forbruge mindre og købe færre iPads, eller også kan vi få vores enheder til at holde længere. Udviklingen i samfundet, hvor flere og flere ejer en iPad eller tablet, betyder dog at der næppe vil komme færre iPads på markedet. Derfor er der kun tilbage at sørge for at de iPads der allerede er på markedet holder længere og ikke bliver skrottet i utide. Dette opnår vi kun ved at sørge for at alle iPads der går i stykker, i videst muligt omfang, repareres eller genbruges som reservedele.
Vi er rigtig glade for at mange privatpersoner har fået øjnene op for at det økonomisk kan betale sig at få repareret en iPad der er gået i stykker og dermed samtidig hjælper miljøet, men kommunerne(og de skoler som klarer opgaven selvstændigt) halter stadig meget bagefter når det kommer til at sørge for at de mange iPads bliver repareret i stedet for at ende som elektronikskrot.
Hvis du gerne vil hjælpe miljøet(og samtidig hjælpe kommunernes budgetter) vil vi derfor opfordre dig til at undersøge om din kommune eller skole er blandt dem som får repareret deres iPads eller blot sender dem til skrot hver gang de har fået en ridse eller knust glas. Du kan eventuelt sende dem et link til denne artikel eller dele den på Facebook eller Google+ for at gøre opmærksom på problemet. Hvis du selv er ansvarlig for håndteringen af iPads på din skole eller kommune anbefaler vi at du tager kontakt til os på kontakt@imania.dk eller ringer til os i vores åbningstid.
Hos iMania.dk har vi i forvejen aftaler med flere skoler og kommuner. De foretrækker os fordi de nyder godt af vores hurtige og personlige service og selvfølgelig kan betale med elektronisk EAN fakturering. Derudover laver vi selvfølgelig også aftaler der garanterer at kommunerne får den billigste aftale uden at gå på kompromis med kvalitet eller service. Desuden har vi Danmarks længste erfaring med reparation af de enheder som i øjeblikket er på markedet (iPad 2 – iPad 4 Retina).
Formålet med denne artikel er mest af alt at gøre opmærksom på problemet med at iPads skrottes uden grund og du skal derfor ikke føle dig forpligtet til at anbefale lige præcis os til din kommune eller skole – det vigtigste er at sørge for der bliver taget hånd om problemet.
Med venlig hilsen
Anders Nielsen
Indehaver, iMania.dk